Braşov – the saga continues

Nu vroiam să mai scriu despre brandul turistic al Judeţului Braşov dar am găsit ceva pe www.beliveit.ro:

brasvo2

Acum înţeleg de ce nu are diacritice logotip-ul, eu trăiam cu impresia că a fost custom made, nu-mi explicam de ce nu a observat nimeni în procesul de creaţie că “r”-ul e mai degrabă “v”. Logotip-ul care stă la baza identităţii turistice a Judeţului Braşov e pur şi simplu o reproducere după un typeface gratuit, Ink Burrow pe numele lui. Nu s-au obosit să lucreze r-ul sau să adauge diacritice pentru că sursa lor de inspiraţie nu avea aşa ceva.

Nu am avut o părere bună despre lansarea celor 2 site-uri care atacă proiectul dar văd că ies lucruri interesante la iveală datorită lor.

si etichetat , . Salvati ca legatura de carte: link permanent. Publicati un comentariu sau lasati un ping: Linkul Ping-ului.

23Comentarii

  1. Publicat martie 15, 2009 la 3:04 pm | Link permanent

    RT: @RaduCeuca: New blog post: Braşov – the saga continues http://tinyurl.com/budp9z

  2. Publicat martie 15, 2009 la 3:04 pm | Link permanent

    RT: @RaduCeuca: New blog post: Braşov – the saga continues http://tinyurl.com/budp9z

  3. Publicat martie 15, 2009 la 3:04 pm | Link permanent

    RT: @RaduCeuca: New blog post: Braşov – the saga continues http://tinyurl.com/budp9z

  4. Dragos
    Publicat martie 15, 2009 la 3:13 pm | Link permanent

    Mda eu intre timp, am crezut ca am atacat prea dur ce au facut ei (ce-i drept au mai sesizat si alti bloggeri), si am restrictionat accesul la site…am incercat sa inteleg si contextul in care s-au produs toate, vorbind cu Razvan, insa acum, parca vorba ta..wtf, e mult prea flagrant ce se intampla…

    Greseli facem cu totii, e clar ca in meseria de designer/art director se intampla sa mai si dai in strachini, mai ales cand esti presat de timp si trebuie sa scoti idei, insist ca este si problema Firestarter dar BUBA cea mai mare este acolo la Consiliul Judetean. Acolo sunt oamenii incapabili precum Tata, precum Gliga si alti destepti care sunt inradacinati in scaunele lor transpirate si pline de matreata, de unde au uitat sa se mai dea jos.

    Solutie: Ma si gandeam zilele astea ce solutie practica si functionala exista in acest caz, si am si gasit o varianta: facuta o scrisoare deschisa si trimisa la Ministerul Turismului pentru stabilirea unor proceduri in astfel de cazuri de promovare turistica a zonelor. Adica se face pitch, se urmeaza o traiectorie, se alege agentie pe merite si valoare, se fac cercetari etc. toate aprobate de Minister, tot e pusa Elena Udrea pe treaba cu brandingul Romaniei, hai sa facem si in intern o chestie frumoasa.

    Dupa cum zicea si Razvan in cazul asta totul a fost facut in ultima secunda, bani nu au fost investiti prea mult…se poate opri oricand totul.

    Eu cred ca nu e prea tarziu…si mai cred ca Firestarter ar fi avut alte rezultate intr-un context mult mai organizat.

    PS Bine ca ai mai zis si tu ceva de asta, incepusem sa cred ca sunt singur!

  5. Publicat martie 15, 2009 la 3:53 pm | Link permanent

    asta ziceam si eu pe believeit: e ink burrow, tata si multa comoditate; si sa zicem ca ar fi vorba de parteneriate pe criterii politice sau alte cumetrii, sa zicem ca n-a existat buget dar nu se face-asa trebile. In lipsa celor de mai sus ai stima de tine, nu?

  6. Publicat martie 15, 2009 la 9:29 pm | Link permanent

    ce draguti si naivi sunteti :) degeaba comentam noi de superficialitatea acestui demers (fara sa mergem cu gandirea mai departe…), atata vreme cat dl. Tata are comentarii de genul celui de aici: http://eftimie.blogspot.com/2009/03/brasovul-are-cel-mai-tare-brand-posibil.html

  7. Publicat martie 15, 2009 la 10:01 pm | Link permanent

    dupa cum spuneam si in postul anterior… lipsa de responsabilitate si profesionalism…. de unde spuneati ca sunteti si cine face parte din echipa voastra? asa… ca sa stim sa ne ferim de oameni care arunca vorbe goale si spun ca fac strategie.
    presupun ca tot vreti sa-l pastrati in portofoliu. rofl.
    si mai citesc odata descrierea identitatii. rofl. hai ca n-am mai ras demult asa bine. merci Radu! :D

  8. Publicat martie 16, 2009 la 10:23 am | Link permanent

    Eu am observat font-ul asta intr-o multitudine de logo-uri… nu stiu ce are asa de special ca nu ma atrage cu nimic.

    Insa e folosit de Turabo … de ani buni… Imi aduc aminte ca abia incepusem sa lucrez la Kondiment si primul meu proiect a fost redesign-ul site-ului Turabo Cafe.

    Mare mi-a fost mirarea cand am vazut ca e un font “moka”.

    Dar de la Turabo Cafe pana la identitatea unui oras e cale lunga :)

  9. Publicat martie 16, 2009 la 6:13 pm | Link permanent

    Mie mi se pare super identitatea vizuala creata. Nu, nu sunt ironic. Uitandu-ma la comentariile din postul anterior mi-am dat seama cum de s-a nascut vestita identitate vizuala ce ne reprezinta in afara tarii: http://www.romaniatourism.com/ . “As vrea sa vad ceva tipic orasului meu.” / “Nu ma reprezinta” etc.

    Este singura creatie pentru un proiect de stat care arata mai mult decat decent.

    Imi pare rau sa vad cum romanii sar unul la gatul altuia in loc sa stea uniti. Deja nu ne mai dorim sa moara capra vecinului. Acum am ajuns sa sarim la gatul ei cu drujba.

    Pana la urma ce ii pasa unui englez de heraldica Brasovului sau cum isi vede un brasovean orasul? Important este sa cumpere un bilet catre orasul asta si sa isi petreaca ceva timp aici. Sa vada ca nu suntem toti hoti si criminali.

    Sunt surprins de cum s-a putut intampla ceva de genul http://beliveit.ro/ ? De unde atata rautate? Ce ne determina sa fim asa unul cu celalalt ? Nu putem sa evoluam ?

  10. Publicat martie 16, 2009 la 6:21 pm | Link permanent

    Mihai, tie ti se pare super totul de cand esti antreprenor :)

    Unde e diferentierea de care toata lumea din domeniul brandingului vorbeste? Solutia pentru Brasov nu are personalitate, orice mi-ai spune. Identitatea e foarte slaba, are probleme uriase si a fost facuta la repezeala. Tu, ca si fost designer (sau actual, nu stiu daca mai lucrezi efectiv) ar trebui sa fii revoltat de asa ceva.

  11. Publicat martie 16, 2009 la 6:28 pm | Link permanent

    Nu sunt revoltat, Radule. Logo-ul asta (altceva nu am vazut sa ma pronunt) este un pas inainte.

    Imi imaginez ce comentarii ar fi fost daca Milton Glaser s-ar fi nascut in Romania si ar fi desenat celebrul I “Heart” NY aici. Probabil s-ar fi facut referiri la cardiologie, sange etc.

    In fine…oi fi eu nebun. Cred insa ca de fiecare data cand cineva face ceva ok vin alti 20, ii dau in cap si o luam din nou de la capat.

    Orice logo prost ar fi mai bun decat sa ne reinventam in fiecare an pentru ca nu putem sa ne sustinem unul pe altul.

  12. Publicat martie 16, 2009 la 7:18 pm | Link permanent

    Exemplu pe care l-ai dat nu te avantajeaza :)

    Mihai, ca si designer, ti se pare ca un font gratuit, cu probleme uriase de lizibilitate, fara diacritice e suficient pentru cea mai importanta zona turistica montana din Romania?

    Daca ne tratam cu asemenea superficialitate valorile…

  13. Dragos
    Publicat martie 16, 2009 la 8:28 pm | Link permanent

    Salut Mihai,

    Ai dreptate arata foarte bine dar lipseste sub el un slogan de genu’: Mamaia 2009 – Jocurile Nationale de Surfing.

    Nici nu se pune problema de faptul ca unul face ceva si 20 ii sar in cap, da cand unul face ceva prost din bani publici, la indemnul unor habarnisti tristi din consiliile locale sau judentene, atunci publicul care plateste are dreptul sa arunce cu oua si rosii.

    PS Inteleg ca facem branding cu obiective de marketing, sa crestem turismul si sa vindem, dar asta nu se traduce in hammering cu orice mesaje si orice vizualuri, pentru ca nu orice lucru facut este mai bun decat nimic.(Dovada exemplul tau cu Romania, pe care oricum Udrea il remediaza in curand)

    E normal ca eu, brasovean, sa vreau sa fiu ambasadorul unui brand care ma reprezinta, care reprezinta valorile judetului Brasov si care reflecta si pozitioneaza Brasovul asa cum este, UNIC si cum ar trebui sa fie logo-ul, dar nu este.

  14. Dragos
    Publicat martie 16, 2009 la 8:31 pm | Link permanent

    Oricum eu inca mai cred ca se poate schimba, se fac schimbari majore in lume si nu putem schimba noi un demers inca la inceput?

    New:
    http://pentagram.com/en/new/2009/03/recovery-logo.php

    Old(3 weeks old):
    http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=101669743

  15. Amla
    Publicat martie 16, 2009 la 10:01 pm | Link permanent

    Buna seara Dragos,
    Care este elementul de unicitate al judetului Brasov?

  16. Stas
    Publicat martie 16, 2009 la 10:47 pm | Link permanent

    “Pana la urma ce ii pasa unui englez de heraldica Brasovului sau cum isi vede un brasovean orasul? Important este sa cumpere un bilet catre orasul asta si sa isi petreaca ceva timp aici.”

    Designers, stay away from clients who want’s you to lie for them!

  17. Dragos
    Publicat martie 16, 2009 la 11:26 pm | Link permanent

    Buna Amla, inteleg ca e o intrebare retorica nu?

  18. Eugen
    Publicat martie 17, 2009 la 2:23 am | Link permanent

    eu zic sa va dati toti pantalonii jos, sa alergati de trei ori in jurul computerului vostru lucios si frumos, si apoi sa scuipati in san… si poate…

  19. Eugen
    Publicat martie 17, 2009 la 2:26 am | Link permanent

    deci chiar nu puteam… Radu zice: “Daca ne tratam cu asemenea superficialitate valorile…” cu privire la orasul/judetul Brasov… Niste gaozari de prahova combinati cu mitici… nu e de mirare ca ala e logo-ul lor… s-au furat unii pe altii… prietenii mei mor pe partii in Sinaia si tu zici VALORI… sorry da pute rau zona aia

  20. Publicat martie 17, 2009 la 8:41 am | Link permanent

    Mihai, este de ajuns ca potentialul turist sa citeasca Bvasov in loc de Braşov si deja exista o mare problema de imagine. si nici nu are rost sa analizez mai departe…

  21. Publicat martie 17, 2009 la 9:42 am | Link permanent

    Eugen, stii la ce ma refer, e vorba de potential, nu neaparat de infrastructura existenta.

  22. Dragos
    Publicat martie 17, 2009 la 10:57 am | Link permanent

    Eugen, Sinaia nici nu e in peisajul de care vorbim ;)

  23. master yoda
    Publicat martie 17, 2009 la 11:55 am | Link permanent

    Sunt scarbit!!!

    Am fost joi la Ministerul Turismului la o intalnire cucei 3 secretari de stat ai Elenei Udrea. Discutia s-a purtat in legatura cu legea turismului. La un moment dat, discutant structura legii, am pus problema unui capitol referitor la comunicarea in domeniul turismului.

    Le-am expus problema “brandului” Brasovului facut de un ONG in colaborare cu o firma de “branding”, undeva intr-un birou, fara strategie, fara cercetare, fara nimic. Doar un vizual!

    Concluzia mea era ca in aceste conditii, fiecare se poate apuca sa faca “un brand” al unui oras, sau al unui judet, sau al unei regiuni, fara ca acest proces sa fie supervizat de cineva care sa constranga atunci cand lumea o ia pe aratura.

    Mi s-a raspuns ca numai in cazul brandului de tara exista o institutie care supervizeaza acest proces si constrange atunci cand este cazul. Institutia este Ministerul Turismului, prin directiile de specialitate.
    Foarte bine, am raspuns eu, dar ce se intampla pe plan local?
    Mi s-a raspuns ca acolo poate fiecare sa faca ce vrea ca doar suntem in democratie, nu in comunism! (adica ce propuneam eu era ceva comunist).

    Prin urmare, daca pe plan local fiecare face ce vrea, cu riscul de a iesi o varza, atunci eu nu mai am nici o critica pentru ADDJB (brand manager Tata Marian Ionut) sau pentru Firestarter (brand expert Razvan Patrascu).

    Salut initiativa lor si o consider un pas in fata.

    Intre timp, ma voi apuca si eu de campanii de promovare a Brasovului in strainatate sau in tara. Eu pe linia mea, Dragos pe linia lui, Lucian pe alta linie, Firestarter pe alta directie, Addjb-ul pe alta…si tot asa!

    Adica fiecare poate face ce vrea!!!!
    Cum naiba de e posibil asa ceva???

    Cei de la Minister mi-au spus ca daca eu gasesc o solutie de compromis pentru regularizarea comunicarii in domeniul turistic la nivel local, ei sunt de acord sa introducem asa ceva in lege, insa se indoiesc ca putem gasi asa ceva!

    Aici va cer ajutorul: Hai sa gasim o solutie pentru a impiedica astfel de “branduri” pe viitor! Hai sa gasim o solutie pentru a impiedica lucrarile astea de birou, neancorate in realitate!

    In plus, am mai gasit ceva interesant la Minister. Vreti sa aflati ce?

    Addjb-ul a aplicat la un POR (Program Operational Regional) pe promovare turistica (Axa 5.3 – cred). In acel proiect depus, Sloganul nu mai este “Be.Live it!” ci “Brasovul, inima turistica a Romaniei!”.

    In concluzie, doua proiecte de promovare a Brasovului initiate practic in acelasi timp au doua directii diferite.

    Argumentul lor ar putea fi ca “Believe it” este pentru exterior iar “Brasovul, inima puternica a Romaniei” este pentru intern.

    Dar oare cele doua planuri nu se intrepatrund? Oare target-urile nu se suprapun la un moment dat? Nu apare oare o confuzie acolo unde exista suprapunerea?

    De exemplu noi cei care scriem aici pe bloguri.Noi cunoastem si “Be. live it!” dar vom cunoaste si “Brasovul, inima turistica a Romaniei”. Noi suntem target-ul unde exista suprapunerea celor doua campanii. Ce se intampla cu noi? E o intrebare pentru Tata in primul rand, ca el e “brand manager”!!!

    Intrebarea este urmatoarea: McDonalds are o campanie in State si alta campanie in Romania? Nu asta e esenta brandului ca o data gasita linia/firul rosu, se merge pe aceasta linie peste tot si pe termen lung?

    Si vreau sa mai raspund unuia care a postat ceva inainte: De ce se comenteaza de brandul asta???

    Simplu: E o teorie cam de prin 2000 – Hatch& Schultz: “Are your strategic stars aligned for your company?”
    Aici se prezinta un model pe care poate nu-l cunoastem prea bine toti, dar sigur in acest moment il traim. Se spune ca exista o legatura intre cultura-identitate si imagine si ca orice neconcordanta intre cultura si identitate, sau intre identitate si imagine duce la conflicte.

    Aici avem o neconcordanta intre cine suntem (identitate) si cum ne prezentam in exterior (imagine). Imaginea a fost creata de Addjb si Firestarter si a fost impusa pe piata. Noi nu ne identificam cu aceasta imagine pentru ca nu ne reprezinta si deci apare conflictul.

    Si oare, nu trebuie ca identitatea si imaginea sa fie aliniate? Nu trebuie ca noi, brasovenii sa fim ambasadorii “brandului”?

    Ce s-ar intampla daca la McDonalds angajatii ti-ar tranti tava in fata si ti-ar arunca cartofii pe tava? Nu trebuie ca pe langa reclama, imagine, brand etc. sa existe si identitate si identificare?

    Eh, asta e!
    Daca Ministerul ne lasa sa facem ce vrem, atunci ori de cate ori lui Ionut Tata si lui Ionut Gliga i se clatina scaunele, ori de cate ori Cancescu vrea sa-l dea afara pe Gliga de la APDT ca il preseaza alte pile, sau ori de cate ori Cancescu e suparat pe ADDJB vom avea inca un colac de salvare pentru acestia sub forma unei campanii de branding. Caci de fapt aceasta campanie de branding a fost grabita tocmai pentru a scapa de demitere, tocmai pentru a face ceva si a-i arata lui Cancescu ca nu stau degeaba, ca nu merita sa fie dati afara!

    Si i-au aratat din plin!

Publicati un comentariu

Emailul d-voastra nu va fi niciodata publicat sau redistribuit. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>