The i3vasov Brand

bravos
Epic fail!

i3vasov 13vasov bvasov, orice numai Braşov nu!  E atât de bine comunicat încât a trebuit reluat în tagline, păcat că “be.live it” ar fi putut să fie o chestie mişto. Până la urmă, Braşovul e staţiune la Marea Neagră sau ce?

De ce naiba au făcut B-ul în două culori, spre deosebire de celelalte litere care au fiecare culoarea ei?
De ce au folosit “s” şi nu “ş” în logotip?
De ce n-a observat nimeni ca “r”-ul seamănă prea mult cu “v”-ul şi nu va fi înteles în veci?
De ce se repetă Braşov?  Ce frumos ar fi arătat doar tagline-ul jos? 

Acum, citate de colecţie:

De asemenea logotip-ul este mai greu de decriptat initial, lucru care intriga si ofera o aura de mister, Brasovul fiind prin excelenta un taram al legendelor si al miturilor, fiecare loc avand povestea sa.

^ i-auzi, se pare că-i ok sa ai un logo greu de citit, îi da mister cică, suficient mister încât amărâtul turist japonez să nu-l tină minte după cele 2 secunde în care-l vede pe un billboard.
 

Aspectul tridimensional al literelor ce compun logo-ul sugereaza profunzime. Asta pentru ca orice comunica brandul se traduce la nivel real.

^ aspectul lu’ peşte, fix ăla o să se vadă la dimensiuni mici, e atât de subtil încât nu-l vezi.
 

Logotext-ul ecel care ofera decodarea. Folosind un font rotund, simplu, acesta transmite ideea ca poti avea atat de multe (transmise de logo tip) atat de simplu.

^ logotext anyone?

Părerea mea personală: zero personalitate, e doar o altă destinaţie turistică care are numele scris copilăreşte în culorile curcubeului. Aş vrea să ştiu, vizual, cum se diferenţiază Braşov-ul de alte zone montane cu potenţial turistic? 

Păcat! 

sursă imagine

si etichetat , , . Salvati ca legatura de carte: link permanent. Publicati un comentariu sau lasati un ping: Linkul Ping-ului.

38Comentarii

  1. Publicat martie 9, 2009 la 2:02 pm | Link permanent

    aiurea e ca nici nu o sa se faca ceva pentru rezolvarea problemelor.

  2. Dragos
    Publicat martie 9, 2009 la 2:07 pm | Link permanent

    Sunt curios de ce nu se consulta mai multe surse pe proiecte de genul asta INAINTE?!
    Se vine cu o”initiativa” dupa ureche asa si se tranteste o porcarie de fiecare data.

    Brasovul nu e la Marea Neagra!

    Concluzie: FAIL! (inca unul, din pacate si tocmai acum pe timp de criza, cand ar trebui sa planificam fiecare pas foarte bine in chestiunile de ordin public)

  3. Dragos
    Publicat martie 9, 2009 la 2:07 pm | Link permanent

    E trist, eu sunt trist, sunt brasovean nascut si crescut acolo si se vede de la o posta ca oamenii care au executat esescul asta de logo nu au trait o secunda in Brasov.
    Brasovul e un oras foarte tare si foarte frumos cu o multime de lucruri de transmis si ce au facut ei aici e un mare zero barat facut de dragul banilor si al intereselor, sunt bani publici, hai sa ii spargem…

    Chiar ca PACAT! Avea potential mare oras-ul, ca imagine!

    PS Textele nu nea caisa ala, Ionut Tata sunt de toata jena…se vede ca e habarnist cu diploma.

  4. Dragos
    Publicat martie 9, 2009 la 2:22 pm | Link permanent

    Daca mai sunt si alti brasoveni (designeri, art directori, oameni ce lucreaza in comunicare vizuala), care cred ca se mai poate face ceva, propun sa trimitem o scrisoare deschisa consiliului local prin care sa le dam o parere avizata despre acest demers.

    Pentru contact dragos (punct) lupascu (at) gmail (punct) com

    Multumesc

  5. Publicat martie 9, 2009 la 4:00 pm | Link permanent

    Cu o parte din statement sunt de acord: “… lucru care intriga si ofera o aura de mister…”. Asta poate fi o unealta destul de eficienta… DAR… trebuie sustinuta printr-o implementare desteapta. Se poate comunica & prin contrastul identitate-implementare.

    Din pacate in cazul de fata implementarea sterpa 2.0 spune totul despre cat de bine e gandita strategia per total:(

  6. Publicat martie 9, 2009 la 5:11 pm | Link permanent

    Le-am lasat si eu niste ganduri aici: http://brandingbrasov.ro/?p=64. Sunt curios cum modereaza commentul. Daca trece, asteptam o reactie oficiala aici. Hai Radu, ca ti-am dat de lucru. ;)

    Apropos, facem si noi un brandfail.ro? Ca vad ca se aduna material, nu gluma!

  7. s.ovidiu
    Publicat martie 9, 2009 la 7:05 pm | Link permanent

    Cred ca puteau puteau adauga logoului macar ceva specific locului… Ce vad acum nu pare mai mult de un template ce poate fi aplicat oricarui oras, schimband numele. Idem pentru textul de prezentare.

  8. Publicat martie 9, 2009 la 7:15 pm | Link permanent

    Salutare tuturor.
    Partial responsabila pentru rezultatul comantat aici este Agentia Firestarter pe care o detin. Suntem o agentie full service din Brasov, implicata deja in cateva zeci de proiecte de branding si in cateva campanii de comunicare. In curand veti putea vedea un portofoliu pe site-ul nostru, odata ce il lansam (undeva in prima jumatate a lunii aprilie). Vis a vis de comentariile legate de Logotip trebuie intelese cateva aspecte de la bun inceput:
    1. Nu este identitatea orasului ci a judetului Brasov
    2. Timpul de care am dispus pentru acest proiect a fost din pacate extrem de scurt… nu intrebati de ce au ajuns la noi doar in ultima secunda.
    3. Propunerile vizuale includeau si variante care intr-o astfel de dezbatere (intre profesionisti) ar fi fost probabil asimilate rapid insa erau radical diferite fata de setul de valori la care se supun oamenii cu putere de decizie din administratie. Sa zicem ca acest rezultat este un soi de compromis intre ce isi doreau ei si ce consideram noi ca ar fi potrivit (ei nu inteleg branding-ul ca o interfata cu piata ci ca pe o haina pe care cineva o croieste conform gusturilor personale).
    4. Deocamdata nu se dezbate decat exclusiv un logo fara a avea referinte fata de materialele de comunicare dezvoltate pentru targul de la Berlin. Saptamana viitoare vom publica pe http://www.brandingbrasov.ro aceste materiale in care veti putea vedea la ce concept am ajuns si sub ce layout au fost dezvoltate.
    5. Din pacate contextul in care oamenii din agentiile (cea de turism si cea de dezvoltare) subordonate administratiei publice (consiliul judetean) trebuie sa ajunga la rezultate, este unul extrem de ciudat si aproape de neinteles pentru cei ca noi. Cu alte cuvinte termeni gen strategie de brand, manual de comunicare, platforme de comunicare, sisteme de masurare etc, sunt expresii straine celor care in final decid si care, in relatia cu orice fel de oameni din advretising sau branding vor spune “nu ma intereseaza ce vorbiti voi din carti”.
    6. BANII… ei bine… treaba e cu totul altfel decat isi imagineaza oricare dintre voi. Firestarter este singura agentie de publicitate din Brasov. Banii pentru proiecte de genul asta vin de la administratie sub forma de bugete, construite pe principii pe care cel putin eu, nu reusesc sa le inteleg. Drept urmare, bugetele pentru asa ceva nu sunt construite pentru a genera in final niste platforme coerente de comunicare, motiv pentru care, toata lumea trebuie sa gaseasca modalitatile de improvizare. Firestarter, ca si majoritatea agentiilor, lucreaza sub seturi de proceduri foarte bine definite care insa trebuiau uitate complet in cazul acestui proiect. Aveam de ales intre a ne implica in proiect pe foarte putini bani sau a fi spectatori la ce s-a intamplat si in trecut (cineva de sus stie pe altcineva care le are cat de cat cu photoshopu`, i da o atentie pentru toata treaba si cam asta a fost). Am ales sa facem acest proiect, in criza de timp, cu multe compromisuri si sa subventionam cu mai mult de jumatate din valoarea serviciilor care ne implicau. Motivul este simplu. Desi varianta rezultata nu este cea mai fericita, am preferat sa ajungem la ceva perfectibil prin care sa putem incepe educarea decidentilor pe principiile pe care se dezvolta de fapt un brand. Puteam sa ne inchidem in procedurile noastre si sa nu facem nimic sau sa acceptam compromisurile si facem primii pasi pentru a dezvolta o platforma de brand. Rezultatul nu este chiar atat de contestabil precum logotipul si permite dezvoltarea unei platforme de comunicare cat de cat coerente in conditiile in care exista disponibilitate bugetara din partea autoritatilor. Din pacate relatia cu autoritatile este radical diferita fata de cea cu companiile pentru care dezvoltam platforme de brand sau de comunicare. Pe de alta parte, daca ce am facut noi este criticat, sunt curios ce reactii ati avea fata de ce s-a facut pana acum de catre altii :)

    Legat de logotip… sunt partial de acord cu voi. In alta ordine de idei, cromatica aleasa are o fundamentare reala iar forma logotipului este in acord cu ceea ce inseamna perceptia tipului asta de identitate la nivel mondial. Am avut ca material de studiu comparativ identitatea turistica a foarte multe tari si orase. Intre timp, materialele dezvoltate pentru Berlin au primit feedback favorabil de la institutii acreditate din cateva tari care chiar stiu cu ce se mananca povestea asta. Oricum, dezbaterile pe acest subiect le putem avea in continuare pe blogul dedicat http://www.brandingbrasov.ro unde va sigur ca veti primi raspunsurile oficiale de fiecare data cand le veti cere. Cele neoficiale le puteti primi pe mail sau Y!M (razvanb1) de la mine :)

  9. Dragos
    Publicat martie 9, 2009 la 10:44 pm | Link permanent

    Salut Razvan,

    As vrea sa punctez si eu cateva lucruri despre acest demers al vostru, sunt brasovean si orasul asta a insemnat si inseamna foarte mult pentru mine, mai ales in contextul in care a inflorit practic in ultimii 5 ani, multumita primarului actual si al autoritatilor. Lucrez si in domeniu comunicarii vizuale (daca vrei sa vezi un portofoliu sa iti trasezi niste coordonate despre mine, saptamana viitoare il pun online) si am fost putin (mai mult) dezamagit cand am vazut initiativa: Branding Brasov. De ce? Pentru ca nu reprezinta nici valoarea si nici promise-ul acestui oras, mai departe nici nu transmite nimic unic si original despre aceasta locatie. Am inteles contextul in care a ajuns la final aceasta lucrare, nu este tocmai ok, insa nici nu poate reprezenta o scuza, practic nu poti sa spui ca “atat am putut de atatia bani in atatea zile”. Chiar nu se poate, asta in cazul in care aveti o prestanta si o imagine de agentie.

    In cariera mea, ce-i drept doar de 4 ani, pasionat si de branding fiind, nu am intalnit conceptul de branding “perfectibil”, adica cum? Exista o strategie in spate si vizualul il facem cum putem acum si mai incolo mai vedem…sincer nu.

    Am inteles ca ati primit feedback pozitiv de la Berlin, in ce context? Cum au analizat oamenii imaginea creata vis-à-vis de realitate?
    Adevarat e ca acum analizam doar un logo, dar acel logo e icon-ul reprezentativ al intregii platforme de brand, care ar trebui sa aiba sens si rupt din contextul layotului.

    Legat de bani, sunt doua situatii foarte clare, daca se poate face ceva – trebuia facut (educat clientul), daca nu trebuia sa ii concediati. Credeti ca mergea foarte departe demersul cu un flayer facut de nu stiu ce functionar la primarie? NU.

    O nedumerire personala, daca nu au fost nici timp, nici bani, nici multumire…de ce ati facut-o?

    De exemplu acum e criza, este cumva motiv pentru toate agentiile care lucreaza pe bugete mici sa faca lucruri de mantuiala si sa se scuze? Bugetele acum sunt in scadere libera, se pune accentul tot mai mult pe creativitate si eficienta, unde am ajunge daca s-ar proceda asa?

    Parerea mea este ca la o astfel de lucrare de o importanta majora, nu poti aplica vesnica formula a romanului, “atat mi-a dat, de atat am facut”!
    Legat de strategie, am vazut interpretarea semiotica (pe ici pe colo chiar ilara) facuta de brand manager, sunt curios, ati facut-o dupa executia logo-ului sau detaliile si viziunea au existat inaintea executiei? Dar daca tu imi spui mie ca intr-un shadow de 2 pixeli sta profunzimea logo-ului iti zic si eu ca in Marea Neagra se ascunde monstrul din Lockness. De typography nici nu vreau sa pomenesc, e o dezordine crunta in logo. Sloganul e foarte tare si mi se pare ca aici strategia a fost foarte bine pusa la punct. Art-ul din pacate n-ar nici un “I love Typography” prin bookmark-uri (no offence dar e grav).

    Legat de prezentarea identitatii:
    “De asemenea includerea celor sapte culori ofera tocmai aceasta distinctie de simbol-umbrela.” – cred ca a citit prea mult Dan Brown sau Calinescu cand era mic.

    “Daca logo tip-ul are o usoara orientare spre dreapta-sus, sugerand ascendenta, aspiratie, logo text-ul este orizontala de sprijin a intregii compozitii oferind echilibru si coerenta.” – serios? Eu cred ca mergand pe aceasta logica am putea sa ajungem la profunzimi nebanuite studiind absolut orice banalitate…c’mon…sa fim seriosi!

    All in one, este cam trist ce se intampla, dar asta e natural sa se intample in Romania cu un astfel de proiect, ce sa zic, am doua chestii de final sa iti transmit, fa abstractie de agentie, de bani si de tot, daca esti crescut sau ai trait in Brasov, uite-te la materialele facute de voi si zi-mi daca simti ceva si doi, cumpara-ti cartea lui Fallon si citeste case study-ul pe Bahamas, e o lectie de branding cum rar mai gasesti.

    Succese!

    PS Mi-am adus aminte, The Brand Handbook a lui Ollins…poate mai ajuta si vezi ca Pentagram a scos o carte editie limitata (1000 exemplare) cu 400 de identitati create de ei, poate va mai inspirati de unde trebuie.

  10. Paul
    Publicat martie 10, 2009 la 1:36 pm | Link permanent

    Radu, tu ai dreptate cam in tot ceea ce zici. Insa tu te-ai uitat la logo-ul tau? E cel putin la fel de greu de citit. Cam ironic, nu?

  11. Publicat martie 10, 2009 la 1:42 pm | Link permanent

    @Paul, eşti simpatic, serios!

    1. Eu n-am logo, probabil te referi la headerul site-ului care-i cu totul altă mâncare de peşte şi pe care n-are rost să ţi-l explic.

    2. Când oi fi eu imaginea celei mai importante zone turistice de munte din România, o să poţi să râzi în voie.

    3. Când tu, contribuabil la bugetul de stat, o să-mi plăteşti mie logo-ul, mai discutăm.

    Of, simpaticule!

  12. master yoda
    Publicat martie 10, 2009 la 1:54 pm | Link permanent

    Ma bucur ca a intervenit Dragos. Mi-era dor de observatiile lui! Nu vreau sa-l las singur, asa ca am sa fac si eu cateva observatii:
    Incep cu atac la persoana: Ionut Tata e brand manager? Daca Ionut Tata este brand manager, atunci acest brand ii seamana leit: este o forma fara fond!
    Continui cu observatii de fond:
    1. Logo-ul acesta se incadreaza in seria de logo-uri realizate pentru diferite tari sau orase (http://www.cidadedoslogos.com/news/index.php/2008/06/16/representando-paises-com-logos/) dar nu aduce nimic nou, putandu-se pierde in multime foarte usor.
    2. Nu am putut vedea care este pozitionarea! Trebuia gasita o nisa si pentru Brasov, un avantaj competitiv care sa-l distinga de alte orase atat din tara, cat si din strainatate si care sa-i determine pe turisti sa aleaga aceasta destinatie in fata altora. Sunt atat de multe alte destinatii care sunt similare Brasovului (munti, castele, zapada, biserici, orase vechi, etc.) incat trebuie gasit elementul care sa-l faca pe turist sa vina aici si nu in alta parte. Aceasta pozitionare trebuie regasita atat in vizual, cat si in orice alt element de brand. Aici exista oare? Eu nu m-am prins! As vrea sa cred (be.lieve it!) dar nu stiu ce!
    3. Subscriu celor afirmate de Dragos si ma revolt ca agentii care spun ca se respecta accepta orice contract doar pentru bani sau faima. Spunea Razvan ca bugetele se fac asa cum se fac, ca termenele sunt asa cum sunt si nu pot decat sa fiu de acord, deoarece si eu lucrez in domeniu si de fiecare data cand lucrezi cu cineva din administratie patesti ce a patit si el. Insa, un proiect atat de important cum este “brand-ul Brasovului” nu trebuia acceptat in orice conditii. Brand-ul Brasovului nu trebuia sa fie un compromis! E o problema mult prea importanta ca sa fie lasata la nivel de compromis. Oricat de multi bani ar fi la mijloc eu nu as fi acceptat proiectul doar pentru bani. Sau poate voi ati acceptat-o pentru faima? E ceva sa ai in portofoliu Brand-ul Brasovului…dar decat sa ai un compromis de brand, mai bine nu ai nimic. Daca toti cei din “industria” asta recurgem la compromisuri…atunci mai bine ne apucam toti sa fim directori la ADDJB si sa ne intitulam brand manageri :)
    4. Strategia de brand la voi este foarte buna, dar lipseste cu desavarsire. Ionut si se pare ca si Razvan sunt adeptii scolii vizuale din branding, adica ei cred ca totul se rezolva la nivel vizual. Facem un logo, inventam un slogan, cateva culori, un scris mai ciudat si gata, am rezolvat cu toate. Cred ca voi v-ati grabit si ati facut doar vizualul, dupa care construiti restul, gasiti explicatiile si faceti planurile. In plus, cred ca atitudinea voastra este una functionalista. Voi credeti ca totul se face de sus in jos (top-bottom). Vine directorul ADDJB si cu directorul agentiei si fac un brand. Fara cercetare, fara dezbatere, fara consultare??? Stiu cei 2 oameni exact ce brand este potrivit pentru Brasov? Asa se pare…cei doi se intalnesc, analizeaza cateva propuneri, aleg un brand si il impun. Iar noi…ceilalti brasoveni, trebuie sa-l internalizam, nu? Eu cred ca trebuia sa se lucreze altfel! Trebuia sa se faca o cercetare, sau mai multe (focus group-uri) din care sa aflam elemente necesare pentru constructia brandului. O data aflate aceste elemente, se puteau realiza cateva varianta care, la randul lor, sa fie supuse dezbaterii. Dar ceea ce trebuia sa se dezvolte nu este doar un logo, ci o intreaga strategie, cu plan de actiuni, cu misiune, viziune, valori, cu personalitate si etc. Tot ce inseamna un brand! Daca agentia nu a actionat asa, si nu a actionat, atunci este clar o lipsa de profesionalism. Scuze nu exista. Daca esti agentie profi, atunci nu lucrezi decat profi! Daca clientul vrea compromisuri, atunci sa le faca cu altii!
    5. Am auzit si de materialele realizate pentru targul de la Berlin. Cine mi-a povestit de ele recunoaste ca materialele sunt tiparite la o calitate foarte mare, dar ca, la nivel de continut, materialele sunt indoielnice. Cine a tradus textul in germana mi-a zis ca textul a venit pe ultima suta de metri si ca erau niste prostioare. Cine a vazut materialele mi-a spus ca in unele pliante nu au aparut decat cateva poze cu tigani, cu batranei, o poza cu zimbri si o poza cu o cetate. Oare aceste fotografii sunt cele mai reprezentative pentru zona respectiva? Cred ca ne batem joc de ceea ce avem in Brasov.
    6. Cred ca cei de la agentia au picat intr-o capcana. ADDJB-ul este intr-o competitie cu AMB-ul! Cancescu este in competitie cu Scriocaru si , corelativ, Consiliul Judetean este intr-o competitie cu Primaria. De aceea, era foarte important pentru Tata sa scoata el primul ceva pe piata, doar pentru a scoate ceva. Nu il interesa ca nu e de calitate, ca e un compromis, ca se face totul in pripa…nu conteaza! Important e ca au scos ei primii ceva si ca ceilalti competitori (Amb-ul si Scripcaru) au iesit pe locul doi. Dovada sta si faptul ca Gliga, fost angajat la Biroul de turism al Primariei si dat afara pentru ca nu facea nimic pe acolo, a fost imediat angajat la Asociatia pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului (APDT) unde, dintr-o data, a devenit mare specialist in branding. Tata si Gliga lucreaza si cu un mare consultant canadian in Branding, unul care se pare ca are la activ multe branduri create (in Botswana si alte regiuni din Africa, unde, dupa cum stiti, turismul este cel mai dezvoltat din lume). Acest consultant le-a facut un plan de marketing pentru Brasov tot pe sistemul top-down, adica a stat el in birou si a facut planul, fara cercetare, fara consultare, fara nimic. El stie mai bine ca are experienta. Si este atat de profi incat poate face un plan de marketing pentru Brasov fara sa cunoasca orasul prea bine. Profesionalismul lui ii ajunge. Acum ca stiti ca cum stau lucrurile, agentia de pe str. Republicii cred ca s-a compromis acceptand compromisuri.

    In concluzie, vreau sa subliniez faptul ca mi se pare eronat sa te axezi exclusiv pe partea vizuala a unui brand, ignorand identitatea, valorile si pozitionarea. Procesul crearii unui brand nu este nicidecum asa cum il ganditi voi, ci exact invers. Vizualul vine la urma, cand ai deja toate celelalte elemente puse la punct. Voi faceti exact invers. Intai ati facut vizualul si apoi, de gura altora incercati sa gasiti explicatii la ce ati facut.

    Si pana la urma, as fi acceptat sa incepeti cu vizualul, dar sa fie un vizual extraordinar. Dar asa…vizualul este un “compromis” cum spune chiar cel care conduce agentia, iar strategia, pozitionarea si celelalte elemente de brand nu exista. Deci eu cred ca v-ati ales exact modelul care trebuie “nici, nici” (nici vizual, nici strategie).

    In final, ma intreb: oare cum putem noi, brasovenii, sa devenim ambasadorii unui brand care ni s-a impus cu forta de cativa oameni, despre care nu am fost consultati si care nu ne reprezinta???

  13. Publicat martie 10, 2009 la 4:53 pm | Link permanent

    Asa este in toate domeniile creative, toata lumea critica dupa ce faptul e consumat. Vina este impartita, pentru ca creativii nu sunt niste oameni care previn, ci care sar mai degraba sa repare. Pana nu va exsita un organism public care sa se ocupe de niste reglementari, sa reprezinte si sa promoveze avantajele designului de calitate, nu te poti astepta ca un client care nu are un background din domeniu sa discearna corect. Oricum acest organism nu se va naste decit prin asumarea unora dintre noi (nu vor fi niciodata “altii mai seriosi ca mine” care sa ne serveasca totul, dovada situatia curenta).

    E trist daca gluma asta are o strategie in spate. Dar e evident ca nu are. Deci ca urmare este o casa fara fundatii, care ve pica la primele adieri.

    Ideal ar fi ca imaginea sa fie croita de oamenii din oras, si fara conditionari (timp, bani), ca sa iasa ceva “din suflet”. Dar real, un proiect de imagine este o investitie care aduce bani pe plan local. Si deci ar trebui sa se bage profesionisti care se ocupa cu asta, si care sa raspunda cu garantii. Punct.

  14. Dragos
    Publicat martie 10, 2009 la 6:46 pm | Link permanent

    Nu imi dau seama exact cine este Master Yoda, ii multumesc pentru sustinere insa, eu tocmai mi-am gasit raspunsul la intrebarea: De ce au facut-o in conditiile date? si raspunsul se regaseste in text-ul de mai sus, punctul 6.

    Se pare ca la mijloc, ca in orice demers de felul asta, exista un interes politic. Poate au picat in capcana (agentia), poate pun si ei umarul la “mismasuri”, cert e faptul ca dincolo de problemele strategice si de branding alte initiativei Brandong Brasov, suntem martori la inca un razboi politic care se rasfrange asupra locuitorilor brasovului si de ce nu asupra tarii.

    Problema e ca si incheiata, asta e raspunsul la esecul vizual prezentat mai sus!

    PS Cat despre nea’ Tata, da puteti sa ii consultati profilul pe LinkedIn, e mare mester in comunicare, strategie, PR, branding, a mai pus osu’ si pe la Camera de Comert, mai o organizatie non-profit una alta…ca deh se descurca romanshul.

    PS1 Nu am inteles inca daca Firestarter e agentie de branding sau de advertising?

    Hai, s-a mai dus un proiect la vale…what next? (Parca vorba ta era Radu)

  15. Publicat martie 10, 2009 la 7:09 pm | Link permanent

    http://beliveit.ro/ < cineva s-a suparat rau de tot. Eu sunt surprins ca domeniul ala n-a fost inregistrat pana acum :|

  16. Publicat martie 10, 2009 la 7:17 pm | Link permanent

    pe mine ma moara si IT-u’ ala de final…..

  17. Publicat martie 10, 2009 la 7:52 pm | Link permanent

    pai normal ca nu a fost inregistrat… ca sa vedeti cat de bine a fost facuta toata treaba. oribil. nu am cuvinte. fabulospirit partea a 2-a. cum dracu’ din toata tara asta, din toti designer-ii si studentii la arte din brasov s-a gasit cel mai prapadit dintre ei sa faca lucrul asta care arata ca o voma de unicorn.

  18. Publicat martie 10, 2009 la 8:38 pm | Link permanent

    Ce inseamna “ochiul” unui specialist si diploma din buzunar… Am aratat logo-ul unui prieten care e designer cu scoala cu imediat ce a vazut “chifteaua” mi-a aratat steagul comunitatii gay. Cautati pe google “gay flag” cu imagini si o sa vedeti. Oare ce explicati la culorile folosite mai au acum specialistii care au creat logo-ul ? Asta ne reprezinta ?

  19. edi
    Publicat martie 11, 2009 la 3:04 pm | Link permanent

    Promovam in fiecare an,la fiecare targ alta imagine…oricare alta imagine mai putin cea a Brasovului “stema” care exprima tot ceea ce suntem ce insemnam ce vom fii. O initiativa laudabila insa romanesc incropita, probabil la o “ciafa de porc stropita cu vinu casei”. Sunt in Brasov suficiente agentii sau oameni independenti care se ocupa de imagine insa oamenii astia nu consuma “ciafa” si probabil lucreaza pentru altii, care gandesc si transmit ceea ce sunt. Nu uitati Stema exista putea fi folosita restilizata fie…dar ea e GRATIS

  20. Publicat martie 11, 2009 la 3:47 pm | Link permanent

    edi, faci o comfuzie. Stema cu coroana si radacinile este a Orasului nu a judetului. Identitatea in discutie se refera la intreaga regiune. Sper ca totusi nu te gandeai la stilizarea stemei judetului pentru ca intram pe un film gresit.

  21. Publicat martie 11, 2009 la 4:02 pm | Link permanent

    Si inca ceva, legat de culori.
    http://www.judbrasov.ro/cjbv/page.php?cat=1&pag=155

    Emblema judetului este compusa din albastru (uneori violet), verde si rosu. Trageti voi concluziile cand stiti cine trebuie sa decida detalii de genul asta.

  22. Publicat martie 11, 2009 la 5:52 pm | Link permanent

    deh, asa se intampla cand incerci sa copiezi o strategie de imagine sau branding, fara sa o intelegi… iese un cartof prajit. si caum dam vina pe client, pe timp, pe bani, pe oricine numai sa nu fie vinovat cel ce a facut-o. Razvan, iti recomand sa nu mai spui nimanui ca l-ai facut, ti-as recomanda chiar sa-l faci disparut de pe fata pamantului.
    O singura chestie nu inteleg: de ce se baga cineva intr-o chestie de genul asta daca stie ca nu poate sa o duca? Numai avem nici macar o farama de responsabilitate?

  23. Publicat martie 11, 2009 la 7:39 pm | Link permanent

    Responsabilitatea lucrurilor facute, chiar si cu toate compromisurile acceptate, ne-o vom asuma. Mai mult de atat, va face parte din portofoliul nostru pentru simplul fapt ca am depus eforturi imense ca sa ducem proiectul asta la bun sfarsit. Deocamdata majoritatea banuiesc complicitatea agentiei pe presupuse combinatii financiare pe bani publici. Fratilor, este vorba exclusiv de bune intentii, atat din partea Firestarter cat si a celor doua Agentii implicate. Asa ca…. buna sau rea, aceasta identitate va fi asociata cu noi de fiecare data cand va fi cazul. Una peste alta vad ca pe majoritatea blog-urilor scriu oameni doar pentru ca sunt obsedati sa dea cu parerea. Dintre toate numele, care miraculos sunt aceleasi pe toate blogurile, doar 2-3 au treaba cu industria de advertising si au avut opinii pe alocuri pertinente. In rest… comfuzii intre emblema orasului si identitatea judetului, asocieri cu steagul gay…. arpopos, din intamplare RUHR 2010 (viitoarea capitala culturala europeana) vad ca este tot comunitate gay pentru unii
    http://ruhr2010en.dortmund.de/ruhr2010en/project/assets/media/logo_ruhr2010.jpg

    Opiniile sunt binevenite atata timp cat sunt constructive. Daca nu cautati decat sa aruncati cu noroi gratuit trebuie sa va asteptati si la raspunsuri pe masura. Nu voi permite asocierea agentiei cu presupuse spalari de bani pentru simplul fapt ca este complet lipsit de bun simt sa existe astfel de afirmatii fara a avea nici cea mai vaga idee despre situatia reala a lucrurilor. Eu mi-am aratat identitatea de la bun inceput si raspund responsabil. In spatele identitatilor voastre exclusiv virtuale de cele mai multe ori se ascund doar calomnii pline de lasitate. Sunt deschis dialogului si chiar a unei conferinte pe messenger sau in alt mod, daca oricare dintre voi doreste sa se informeze inainte sa faca afirmatii. Va asigur ca si Ionut Tata ar face acelasi lucru. Cine stie… poate iese de un congres pe Y!M ;)

  24. Dragos
    Publicat martie 11, 2009 la 9:55 pm | Link permanent

    Razvan, te rog, pentru numele lui Dumnezeu, te-am urmarit pe mai multe bloguri, se zice “confuzie” frate. M se pune inainte de B si P

    Unde ziceai ca lucrezi?

  25. Claudiu
    Publicat martie 12, 2009 la 11:06 am | Link permanent

    salut Razvan,
    in acest caz cred ca cel mai bine ar fi sa faceti o conferinta de presa in care sa explicati mass-mediei viziunea si strategia care stau la baza acestei comunicari vizuale alese de voi.

  26. Dragos
    Publicat martie 12, 2009 la 11:48 am | Link permanent

    Claudiu, au comunicat viziunea aici, ti-o explica Tata:

    http://brandingbrasov.ro/?p=64

  27. Dragos
    Publicat martie 12, 2009 la 11:48 am | Link permanent

    Am uitat sa rad : =))))))))))))))

  28. Publicat martie 12, 2009 la 2:33 pm | Link permanent

    Dragos… am postat adresa de mail si cea de Y!M. Te rog sa ma contactezi ca sa ajungi sa fi corect informat dupa care poti avea cate posturi vrei tu pe orice blog. Daca nu gasesti contactele, atat tu cat si altii:
    e-mail: razvan.patrascu@firestarter.ro
    Y!M: razvanb1

    Toata lumea stie identitatea mea…. Dragos… presupun ca Dragos Lupascu?
    Lucian Niculescu sau Brandus?

    Radu Ceuca a avut decenta de a-mi raspunde la mail si a primit deja cateva informatii. Locul acestor dezbateri, daca chiar vreti sa va implicati, nu este nici pe departe pe blog-uri.

  29. Publicat martie 12, 2009 la 4:16 pm | Link permanent

    Lucian Brandus, daca te referi la mine cel cu beliveit.ro, YM lucianbrandus

  30. ciprian
    Publicat martie 13, 2009 la 12:01 pm | Link permanent

    Believe

    Be live it

    Fi traieste [-o; -l] (cam asa ar citi un englez)

    Un exercitiu de semnatica escaladat

    Ce spune de fapt acest logo asemenator unei tunsori de emo-kid dezorganizat si un picut schizoid?
    1. nu are nici o legatura cu Brasovul – oras cu ascendenta medievala destul de cumpanita, ba chiar frusta si fara prea multe inflorituri (vezi Sextil Puscariu, „Brasovul de altadata”), inconjurat de munti, intesat de treditii locale majoritar comerciale, mestesugaresti, cetate construita eminamente de sasi; in 2009 destul de linistit social, mai putin evenimentele infractionale nefericite si un cartier rau-famat, plus vecinatatea cu Garciniul.
    2. Sport – nu are; pentru naivi pot face exceptie cele cateva luni in care, in mod disperat, masele din Bucuresti se bucura de partiile din Poiana scapand dintr-o jungla de beton intr-un loc in care fie si un petec de zapada si doua conuri zvarlite in copaci creeaza un festin pentru mintea bucuresteanului obisnuit;
    3. cultura – doar cateva oaze muzeistice in care cativa tineri se straduiesc, antreprid si cu mari dificultati sa fie racordati la cultura post-moderna globalizata, in rest aceiasi oameni obositi, aceleasi muzee prafuite conduse de fosti nomenclaturisti care isi impart sume astronomice din care, rezultatul este o mizerie fara rusine si fara noima, nici culturala, nici de interes public, nici macar academica.
    4. oferta turistica se invarte, fie ca vorbim de hoteluri sau pensiuni, in jurul catorva puncte cheie de atractivitate create majoritar de proprietarii de pensiuni – majoritar cu foamea in gat, si, mai ales in zona Bran-Moeciu, unde acestia nu sunt nici macar platitori de taxe si impozite, o adunatora de jnapani pentru care daca astazi servesti un pranz de 10 lei intrucat ai coborat din Logan, maine, daca te cobori din Peugeot, pe acelasi bulz platesti 20 de lei (pentru interesati avem cazuri concrete).
    5. Engleza logo-ului: daca, pentru un vorbitor corent al limbii engleze decalcul nefericit inseamna, din „believe” in „be. Live It” ceva de genul „Fii. Traieste-o(-l) – adica o aiureala, intreb pe brandologii de au creat treaba asta: 1. de ce punct dupa Be? De ce „it”-ul acela din coada de desemneaza in nici un caz o obiectualitate urbana, ci asa cum spune orice dictionar de bun simt, desemneaza obiectul in finit: cana, lingura, copac. Pe de alta parte, in contextul acesta semantic „It”-ul poate desemna de la internet & technology sau simbolul meta-lingvistic care desemneaza Italia.
    6. culorile – aici este cel mai mare semn de intrebare si, o minte creativa si bine instruita in vintrele publicitatii stie prea bine ce inseamna inserarea unei palete de culori care depaseste numarul de 3. pe de alta parte, daca cumva exista o semnificare voit ascunsa a colurilor literelor asta, in cazul tonurilor de albastru sunt, nici mai mult nici mai putin decat fals. Or noi suntem vecini cu litoralul, or domnul specialist Ionut Tata nu cunoaste minimum de semnificatie a culorilor in registru publicitar, basca tendintele actuale in brand design.
    7. Cea mai delicata si rusinoasa chestiune pentru logo-ul asta este de fapt urmatoarea: cei de l-au creat nu au habar de ce inseamna un brand, si asta din doua motive care, initial, il bombardeaza doar pe un incepator in publicitate: confuzia dintre logotip si brand, confuzia dintre marketing turistic si politica de implementare a brandurilor regionale (v. Simon Anholt, Nation Brand Index, Brand New World; Trout, Positionate or die; 22 Laws..). Or, atata timp cat acest logo este nu numai confuz, dar si ilizibil si o aiureala pentru un vorbitor de engleza iar paternitatea lui este data de niste neaveniti, MA INTREB CARE A FOST, DE FAPT INTERESUL PENTRU ACEASTA NEBUNIE?
    Ultima chesiune, si probabil, cea mai grava: de ce nu s-a organizat pitch la nivel public? (pentru domnul I. Tata: „pitch” i

  31. Lucian
    Publicat martie 14, 2009 la 3:59 pm | Link permanent

    Asa se manifesta un ipotent :) ) care a descoperit cum se poate manifesta si in afara cartierului:

    http://mihaibara.blogspot.com/2009/03/understand-it.html

  32. Publicat martie 15, 2009 la 9:39 am | Link permanent

    Pentru a nu se crea o confuzie, mesajul de mai sus, cu impotentul, nu este creat de mine – cel care a initiat beliveit.ro

  33. Mariu
    Publicat martie 16, 2009 la 6:04 pm | Link permanent

    cineva in vizita la Eminescu a scapat o foaie in curtea spitalului, s-a intors sa o recupereze, dar deja minti ratacite mazgalisera ceva.. “oamenii acestia vor sa transmita ceva!” isi spuse omul nostru. Astfel lua viata un nou brand “!3vasov” si imediat lua drumul Berlinului, cu aura de mister, logotip, legende, traditii, istorie, cultura.. toate gramada, toate la Berlin!

    Si totusi, Brasovul are vedere la Marea Neagra: http://www.vrbrasov.ro/panorame.htm Daca nu citesti textul din homepage ” Tururile virtuale includ locatii din Brasov si din alte zone turistice ale Romaniei.” ai presupune ca de pe Dealul Melcilor vezi maaaaarea. Altfel, superb..

  34. Paul
    Publicat martie 17, 2009 la 11:35 pm | Link permanent

    Radu, fie ca ala e logo sau header, e identitatea ta. Cu “chestia” aia te identifici tu. Degeaba zici tu ca nu ai logo, important e cum esti perceput.
    Si daca chestie ta grafica e indescifrabila doar ca sa fie “cool” sau “trendy” e grav. E plin netu de grafisme din astea trendy colorate si aproape senseless.
    Cand am postat commentul meu nu am mentionat nimic de bugete ci vorbeam de design si de lizibilitate, ma doare fix in cot de ce combinatii fac baietii de la Brasov, pe blogul tau am intrat sa discut design, nu altceva.

  35. Paul
    Publicat martie 17, 2009 la 11:39 pm | Link permanent

    @ Razvan: ai facut marea greseala sa te explici in fata unui public “atotstiutor” intr-un domeniu atat de subiectiv precum design-ul, unde orgoliile sunt mai mari decat casa poporului. Sfatul meu, urmeaza deviza “tace si face” si nu pune la suflet tot rahatu cu care se arunca pe aici, ca e tare usor sa critici, mai greu cu facutu. Respect!

  36. Publicat martie 18, 2009 la 12:09 am | Link permanent

    Of, Paul, pentru un om care se ocupa de branding tragi niste concluzii foarte ciudate… :)

  37. Publicat martie 26, 2009 la 12:40 pm | Link permanent

    Hahaaaaa, proiectul este un succes rasunator, ca a creat buzz si a facut pe unii sa scrie reply-ul kilometrice. Cel putin asa este explicat acum succesul oricarei lansari :P

    Mai lasati putin saraca identitate in pace. Poate e busita, ok, s-a inteles. Respectati totusi faptul ca cineva a avut curajul sa faca asa ceva, fara sa apeleze la vreun sans serif scortzos sau ceva litere gotice sau cum mama identitatii mai vedeati voi Brasovul.

    No, o fi busit logoul, dar ma bucur ca nu au pus ursi, munti sau alte asemenea banalitati. Repet, incercati sa respectati un pic si efortul/intentia.

  38. Publicat martie 26, 2009 la 12:44 pm | Link permanent

    @ ciprian “Fi traieste [-o; -l] (cam asa ar citi un englez)
    Un exercitiu de semnatica escaladat”

    Ciprian, nu te baga la cuvinte mari cat timp nu stii diferenta intre “fi” si “fii”.

6 Ping-uri

  1. [...] sa avem un doi in unu’, sau un mix, Razvan mi-a mai adresat cateva cuvinte pe blog-ul lui Radu: Dragos… am postat adresa de mail si cea de Y!M. Te rog sa ma contactezi ca sa ajungi sa fi [...]

  2. De catre Editorial. « Cronica unei vieţi. Banale. in martie 13, 2009 la 12:42 am

    [...] naţională, brand naţional, o putem face cu mîndrie. În România, avem cu ce. Şi în Braşov, grămadă. Avem, în primul rînd, politicieni, oameni de bine ce-şi sacrifică din timpul şi energia lor, [...]

  3. [...] de bani publici, totuşi? Cum este posibil că însăşi realizatorii brandului vorbesc despre un compromis în demersul lor! Cred că este limpede pentru toată lumea că “Brasov – BE.LIVE IT” a [...]

  4. De catre Radu Ceucă » Braşov - the saga continues in martie 15, 2009 la 2:58 pm

    [...] vroiam să mai scriu despre brandul turistic al Judeţului Braşov dar am găsit ceva pe [...]

  5. De catre Editorial. | ionutu.ro in iunie 2, 2011 la 9:09 am

    [...] naţională, brand naţional, o putem face cu mîndrie. În România, avem cu ce. Şi în Braşov, grămadă. Avem, în primul rînd, politicieni, oameni de bine ce-şi sacrifică din timpul şi energia lor, [...]

Publicati un comentariu

Emailul d-voastra nu va fi niciodata publicat sau redistribuit. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>