
Hai sa invatam ce trebuie sa stie un grafician care vrea sa se angajeze la o agentie (mare?) din Romania. In primul rand, trebuie sa rupa Photoshopul (booon, asta inteleg, industry standard, can’t live without it) apoi, trebuie sa manance Flash pe paine (ok, ne intindem putin pentru postul de grafician dar se poate face grafica si in Flash, lucrul cu shape-uri e foarte intuitiv si lejer).
Acum incepe distractia, un biet grafician trebuie sa posede cunostinte bune de Actionscript si HTML. Pai, ce aveti mai cu bietul om? Cu ce v-a gresit? E grafician… nu web designer, nu web ninja / guru / superhero. Alta era povestea daca titlul postului era “Web ninja” sau orice altceva mai general.
Ok, poate exagerez eu si am innebunit. Vad des anunturi de job unde unui graphic designer i se cer cunostiinte solide de coding. Nu-i rau sa stie despre ce e vorba, care sunt limitele tehnologiilor care vor “suporta” conceptele lui dar asta e alta poveste.
Drept urmare, mi-a venit o idee, hai sa facem un document, un set de guidelines pentru joburile uzuale din web: graphic designer, web designer, web developer, account manager, copywriter… you name it! Ce ar trebui sa faca individul si mai ales, ce NU ar trebui sa faca. Poate se baga pe fir cei de la Joobs si Jobber, facem o chestie misto.
What do you think?
PS: Nu e neaparat important numele firmei care a pus anuntul asta, de asta l-am blurat, cine cunoaste piata isi da seama oricum despre cine-i vorba, repet, irelevant, problema e generala.

















17 Comments
permalink, RSS feed for this post ,Trackback URLcristi
May 4, 2008 at 12:51 am | link
lasa-i sa caute. important e daca/ce gasesc
Stas
May 4, 2008 at 2:07 am | link
Și când te gândeÈ™ti că tipul care a făcut afiÈ™ul e de fapt grafician, È™i s-a împăcat cu mesajul transmis…
Åžtef
May 4, 2008 at 3:12 am | link
Numai pe JavaScript poți să te iei la bătaie cu cineva.
Unii zic că trebuie să fii puțin ninja, alții zic că mai mult. Apoi dacă ai firmă mare, îți permiți să arunci câțiva ninja pentru niște gurus, care nu știu cum au ajuns acolo fără să fie pui de ninja măcar. Mult bla bla…
Filip
May 4, 2008 at 9:30 am | link
Un set de templates pentru cele mai cautate 3-4 profesii? Nu suna rau, Radu!
Google Docs e OK?
stress
May 4, 2008 at 5:27 pm | link
amin
AdyZ
May 4, 2008 at 10:38 pm | link
am scris eu mai de mult ceva de genu: http://www.adrianzanfir.com/joburi-in-online/ bine, nu am luat foarte in serios ideea si nu am facut chiar o lista de taskuri ptr fiecare job
stefan alexandru
May 5, 2008 at 12:33 pm | link
E bine de stiut html / xhtml si css dar nu ii poti cere unui DESIGNER sa le stie calumea. Probabil ca genul acela de firme nu cunoaste conceptul de echipa. Probabil ca merge pe conceptul : “tu incepi site-ul tu il termini… tu faci tot”. Ceea ce este trist. Cazul meu: photoshop / html + xhtml / css. Php putin de tot, cat sa am habar pentru skinning / themeing etc. si javascript la fel de putin cat sa introduc un mic efect. Dar sa stii totul este prea aiurea, si daca codezi prea mult parca iti pierzi ideile de design si spiritul graficii and all that jazz. Daca stai prea mult cu ochii in photoshop te scarpini in cap la un fieldset cu legend. Trebuie sa existe un oarecare balans. Dar repet e bine ca fiecare angajat din cadrul unei agentii sa aibe rolul sau in care sa exceleze, astfel se inpun agentiile web, prin excelenta, exemplu: x3 / unique illusion si inca cateva.
Dan
May 5, 2008 at 3:05 pm | link
Să nu sărim calul. Până la urmă nu sunt niște cerințe de neîndeplinit. Când intervin în aceeași propoziție Java și Design Grafic, atunci accept să ridicăm stegulețul roșu.
Trăim într-o lume post-industrială. Nu se mai poartă să înveți să faci o singură chestie în urma căreia să-ți câștigi pâinea. Nu văd cum o persoană care se consideră integră acceptă să fie înțepenit într-o nișă așa de îngustă. “Eu o să-mi fac țelul în viață să știu bate cuie EXTREM be bine și eficient”. Astfel de persoane sunt pioni. Åži nici o persoană remarcabilă pe care o cunosc nu acceptă să fie un pion. “Să nu te prind că deschizi Photoshop-ul, asta e treaba photoshop-istului nostru”.
Avem standarde prea joase. De ce să nu căutăm cu toții câte un Radu Ceucă, care poate întreține o discuție despre teoria culorilor și în aceeași măsură despre Microformats? De ce să nu facem din astfel de persoane un standard de profesionalism?
Un studio în care toată lumea se joacă de-a telefonul fără fir, fiecare stând în băncuța lui, n-o să producă niciodată valoare.
Ce-ar fi să îndoim specificațiile după indivizi și nu invers? Să căutăm creativitate și pasiune, nu o listă de “features”.
Filip
May 5, 2008 at 3:55 pm | link
Cred ca trebuie facuta diferenta intre:
“e super daca tu, ca designer, te joci si cu JavaScript, HTML, CSS si PHP”
si
“ca cerinte imperios necesare pentru acest post de designer, intra si JavaScript, HTML, CSS si PHP”.
In general, insa, subscriu si eu opiniei lui Dan: trebuie sa ne cream poduri intre profesii si sa le traversam cat mai des :).
Jan
May 5, 2008 at 4:17 pm | link
Graficeanul trebuie sa se ocupe doar de aspect, sa nu se atinga de cod… Se intampla ca unii graficieni sa fie buni si la flash, dar asta e o exceptie.
Cine isi doreste de la un graficean sa scrie cod html e pe o cale gresita.
ania
May 5, 2008 at 4:51 pm | link
de ce acolo scrie grafician si cititorii traduc prin designer? [retorica]
Daniel Chitu
May 6, 2008 at 12:16 am | link
Intrebarea pe care trebuie sa si-o puna multi: Cat de bun grafician esti?
Daca esti asa de bun pe cat crezi sigur nu o sa cauti un post de htmlist-flashist-photoshopist-etceterist.
Putini reusesc in a fi doar graficieni in industrie si mai devreme sau mai tarziu , de voie de nevoie trebuie sa invete si alte aspecte ale jobului.
http://www.shanemielke.com: “I specialize in Graphic Design, Flash Motion, ActionScript Development, Photography, After Effects, XHTML, CSS etc…. ” si totusi asta nu-l opreste sa-si faca treaba bine.
Cum in graphic design trebuie sa stii si culoare, si tipografie, si aranjare in plansa, cum in industrial trebuie sa stii cotare, ergonomie, constructie, cum in sculerie-matritarie trebuie sa stii cum sa folosesti si un strung dar si o pila asa si in web design nu poti in a stii doar Photoshop.
Multi nu suntem pe atat de buni pe cat am vrea sa credem si sa ne permitem luxul de a fi specialisti intr-un singur domeniu.
Problema nu e la ce se cere ci la cat se plateste.
chuck
May 6, 2008 at 12:43 am | link
“Nu se mai poartă să înveți să faci o singură chestie în urma căreia să-ți câștigi pâinea” ba din contra, “superspecializarea” e din ce in ce mai folosita, la noi inca nu sunt destui oameni, industria e la inceput, sunt prea multe unelte si prea putin timp la dispozitie ca sa le inveti pe toate, prefer un om care stie bine un lucru decat sa stiu din toate cate putin.
Åžtef
May 6, 2008 at 3:54 am | link
ÃŽn principiu, sunt de acord cu Dan.
Eu dacă aș căuta parteneri într-un anumit domeniu - webdesign, cazul nostru - nu aș trânti doar 4 cuvinte reprezentând nume de unelte sau mijloace, pentru că un om care și-a cumpărat fierăstrău și cuie după ce a făcut rost de un copac și a văzut un dulap nu va produce următoarea IKEA.
Fiind deja în ton cu caracterele generale ale unui domeniu și specialist în câteva subramuri ale sale, văd că ar crește eficiența și calitatea produsului sau serviciului oferit dacă aș găsi un om care e pe aceași lungime de undă, poate să facă mai bine decât mine unele lucruri sau altele pe care eu nu le pot face. Analizezi frumos cerințele de bază, faci o listă detaliată, adaugi ce știi că s-ar putea face mai bine și ceea ce îți lipsește. Dacă el știe tot ce știu eu și mai are un forte pe lângă asta, cu atât mai bine. ÃŽnvăț ceva nou. Cea mai proastă alegere ar fi egoismul. Să nu uităm de anumite trăsături sociale care merită trecute și ele. De ce să mă zgârcesc la anunț? N-are decât să-și cumpere mouse cu scroll sau să dea pagina.
Cât despre superspecialiști… Fac școala de șoferi cu un instructor care știe să îți spună că atunci când parchezi cu spatele după ce ai adus mașina perpendicular pe direcția trotuarului, trebuie să învârți volanul în direcția opusă de exact două ori (până e leul de pe volan cu coada în sus, că e Peugeot) și apoi să mai dai cu spatele. Nu pentru că roțile trebuie rotite îndeajuns cât să ai direcția convenabilă ci pentru că el e superspecialist în ale condusului, nu eu. Eu știu numa geometrie în spațiu.
Mai există și modelul de patron care e superspecialist în învârtitul banilor din vânzarea de telefoane și ceasuri, dar trebuie să se susțină și legal cumva, deci își face un magazin IT că așa e trendul, și caută specialist hardware și specialist vânzător care să se descurce ei împreună pentru că el n-are habar.
Care din modelele de mai sus este întânit cel mai des la noi?
sejur
May 22, 2008 at 12:20 am | link
vreau sa angajez si eu un sclav-grafician din asta .
lorddarq
June 5, 2008 at 1:01 pm | link
Amin.Credeam ca sunt singurul care vorbeste in pustie.
E vb de mentalitatea romaneasca.La noi nu exista specialisti, exista doar “specialisti” in de toate, drept urmare, cerintele.Ca sa se schimbe ceva, ar trebui schimbat sistemul de invatamant, implicit mentalitate.NOT GOING TO HAPPEN. 
ionut
July 21, 2008 at 9:54 am | link
Cred ca toti faceti o confuzie aici… Trebuie separate joburile: designer sau grafician (care nu se ocupa de web ) si web designer care trebuie sa stie (bine ) si CSS si HTML. Parerea mea
Got something to say?