Sculer-matriter, HTML guru

Hai sa invatam ce trebuie sa stie un grafician care vrea sa se angajeze la o agentie (mare?) din Romania. In primul rand, trebuie sa rupa Photoshopul (booon, asta inteleg, industry standard, can’t live without it) apoi, trebuie sa manance Flash pe paine (ok, ne intindem putin pentru postul de grafician dar se poate face grafica si in Flash, lucrul cu shape-uri e foarte intuitiv si lejer).

Acum incepe distractia, un biet grafician trebuie sa posede cunostinte bune de Actionscript si HTML. Pai, ce aveti mai cu bietul om? Cu ce v-a gresit? E grafician… nu web designer, nu web ninja / guru / superhero. Alta era povestea daca titlul postului era “Web ninja” sau orice altceva mai general.

Ok, poate exagerez eu si am innebunit. Vad des anunturi de job unde unui graphic designer i se cer cunostiinte solide de coding. Nu-i rau sa stie despre ce e vorba, care sunt limitele tehnologiilor care vor “suporta” conceptele lui dar asta e alta poveste.

Drept urmare, mi-a venit o idee, hai sa facem un document, un set de guidelines pentru joburile uzuale din web: graphic designer, web designer, web developer, account manager, copywriter… you name it! Ce ar trebui sa faca individul si mai ales, ce NU ar trebui sa faca. Poate se baga pe fir cei de la Joobs si Jobber, facem o chestie misto.

What do you think? 

PS: Nu e neaparat important numele firmei care a pus anuntul asta, de asta l-am blurat, cine cunoaste piata isi da seama oricum despre cine-i vorba, repet, irelevant, problema e generala.

si etichetat , , , , . Salvati ca legatura de carte: link permanent. Publicati un comentariu sau lasati un ping: Linkul Ping-ului.

18Comentarii

  1. Publicat mai 4, 2008 la 12:51 am | Link permanent

    lasa-i sa caute. important e daca/ce gasesc ;)

  2. Publicat mai 4, 2008 la 2:07 am | Link permanent

    Și când te gândeÈ™ti că tipul care a făcut afiÈ™ul e de fapt grafician, È™i s-a împăcat cu mesajul transmis…

  3. Publicat mai 4, 2008 la 3:12 am | Link permanent

    Numai pe JavaScript poţi să te iei la bătaie cu cineva. :)

    Unii zic că trebuie să fii puţin ninja, alţii zic că mai mult. Apoi dacă ai firmă mare, îţi permiţi să arunci câţiva ninja pentru nişte gurus, care nu ştiu cum au ajuns acolo fără să fie pui de ninja măcar. Mult bla bla…

  4. Publicat mai 4, 2008 la 9:30 am | Link permanent

    Un set de templates pentru cele mai cautate 3-4 profesii? Nu suna rau, Radu!
    Google Docs e OK?

  5. Publicat mai 4, 2008 la 5:27 pm | Link permanent

    amin

  6. Publicat mai 4, 2008 la 10:38 pm | Link permanent

    am scris eu mai de mult ceva de genu: http://www.adrianzanfir.com/joburi-in-online/ bine, nu am luat foarte in serios ideea si nu am facut chiar o lista de taskuri ptr fiecare job

  7. Publicat mai 5, 2008 la 12:33 pm | Link permanent

    E bine de stiut html / xhtml si css dar nu ii poti cere unui DESIGNER sa le stie calumea. Probabil ca genul acela de firme nu cunoaste conceptul de echipa. Probabil ca merge pe conceptul : “tu incepi site-ul tu il termini… tu faci tot”. Ceea ce este trist. Cazul meu: photoshop / html + xhtml / css. Php putin de tot, cat sa am habar pentru skinning / themeing etc. si javascript la fel de putin cat sa introduc un mic efect. Dar sa stii totul este prea aiurea, si daca codezi prea mult parca iti pierzi ideile de design si spiritul graficii and all that jazz. Daca stai prea mult cu ochii in photoshop te scarpini in cap la un fieldset cu legend. Trebuie sa existe un oarecare balans. Dar repet e bine ca fiecare angajat din cadrul unei agentii sa aibe rolul sau in care sa exceleze, astfel se inpun agentiile web, prin excelenta, exemplu: x3 / unique illusion si inca cateva.

  8. Dan
    Publicat mai 5, 2008 la 3:05 pm | Link permanent

    Să nu sărim calul. Până la urmă nu sunt nişte cerinţe de neîndeplinit. Când intervin în aceeaşi propoziţie Java şi Design Grafic, atunci accept să ridicăm steguleţul roşu.

    Trăim într-o lume post-industrială. Nu se mai poartă să înveţi să faci o singură chestie în urma căreia să-ţi câştigi pâinea. Nu văd cum o persoană care se consideră integră acceptă să fie înţepenit într-o nişă aşa de îngustă. “Eu o să-mi fac ţelul în viaţă să ştiu bate cuie EXTREM be bine şi eficient”. Astfel de persoane sunt pioni. Åži nici o persoană remarcabilă pe care o cunosc nu acceptă să fie un pion. “Să nu te prind că deschizi Photoshop-ul, asta e treaba photoshop-istului nostru”.

    Avem standarde prea joase. De ce să nu căutăm cu toţii câte un Radu Ceucă, care poate întreţine o discuţie despre teoria culorilor şi în aceeaşi măsură despre Microformats? De ce să nu facem din astfel de persoane un standard de profesionalism?

    Un studio în care toată lumea se joacă de-a telefonul fără fir, fiecare stând în băncuţa lui, n-o să producă niciodată valoare.

    Ce-ar fi să îndoim specificaţiile după indivizi şi nu invers? Să căutăm creativitate şi pasiune, nu o listă de “features”.

  9. Publicat mai 5, 2008 la 3:55 pm | Link permanent

    Cred ca trebuie facuta diferenta intre:
    “e super daca tu, ca designer, te joci si cu JavaScript, HTML, CSS si PHP”
    si
    “ca cerinte imperios necesare pentru acest post de designer, intra si JavaScript, HTML, CSS si PHP”.

    In general, insa, subscriu si eu opiniei lui Dan: trebuie sa ne cream poduri intre profesii si sa le traversam cat mai des :) .

  10. Publicat mai 5, 2008 la 4:17 pm | Link permanent

    Graficeanul trebuie sa se ocupe doar de aspect, sa nu se atinga de cod… Se intampla ca unii graficieni sa fie buni si la flash, dar asta e o exceptie.
    Cine isi doreste de la un graficean sa scrie cod html e pe o cale gresita.

  11. Publicat mai 5, 2008 la 4:51 pm | Link permanent

    de ce acolo scrie grafician si cititorii traduc prin designer? [retorica]

  12. Daniel Chitu
    Publicat mai 6, 2008 la 12:16 am | Link permanent

    Intrebarea pe care trebuie sa si-o puna multi: Cat de bun grafician esti?
    Daca esti asa de bun pe cat crezi sigur nu o sa cauti un post de htmlist-flashist-photoshopist-etceterist.
    Putini reusesc in a fi doar graficieni in industrie si mai devreme sau mai tarziu , de voie de nevoie trebuie sa invete si alte aspecte ale jobului.

    http://www.shanemielke.com: “I specialize in Graphic Design, Flash Motion, ActionScript Development, Photography, After Effects, XHTML, CSS etc…. ” si totusi asta nu-l opreste sa-si faca treaba bine.

    Cum in graphic design trebuie sa stii si culoare, si tipografie, si aranjare in plansa, cum in industrial trebuie sa stii cotare, ergonomie, constructie, cum in sculerie-matritarie trebuie sa stii cum sa folosesti si un strung dar si o pila asa si in web design nu poti in a stii doar Photoshop.

    Multi nu suntem pe atat de buni pe cat am vrea sa credem si sa ne permitem luxul de a fi specialisti intr-un singur domeniu.

    Problema nu e la ce se cere ci la cat se plateste.

  13. Publicat mai 6, 2008 la 12:43 am | Link permanent

    “Nu se mai poartă să înveţi să faci o singură chestie în urma căreia să-ţi câştigi pâinea” ba din contra, “superspecializarea” e din ce in ce mai folosita, la noi inca nu sunt destui oameni, industria e la inceput, sunt prea multe unelte si prea putin timp la dispozitie ca sa le inveti pe toate, prefer un om care stie bine un lucru decat sa stiu din toate cate putin.

  14. Publicat mai 6, 2008 la 3:54 am | Link permanent

    ÃŽn principiu, sunt de acord cu Dan.

    Eu dacă aş căuta parteneri într-un anumit domeniu – webdesign, cazul nostru – nu aş trânti doar 4 cuvinte reprezentând nume de unelte sau mijloace, pentru că un om care şi-a cumpărat fierăstrău şi cuie după ce a făcut rost de un copac şi a văzut un dulap nu va produce următoarea IKEA.

    Fiind deja în ton cu caracterele generale ale unui domeniu şi specialist în câteva subramuri ale sale, văd că ar creşte eficienţa şi calitatea produsului sau serviciului oferit dacă aş găsi un om care e pe aceaşi lungime de undă, poate să facă mai bine decât mine unele lucruri sau altele pe care eu nu le pot face. Analizezi frumos cerinţele de bază, faci o listă detaliată, adaugi ce ştii că s-ar putea face mai bine şi ceea ce îţi lipseşte. Dacă el ştie tot ce ştiu eu şi mai are un forte pe lângă asta, cu atât mai bine. ÃŽnvăţ ceva nou. Cea mai proastă alegere ar fi egoismul. Să nu uităm de anumite trăsături sociale care merită trecute şi ele. De ce să mă zgârcesc la anunţ? N-are decât să-şi cumpere mouse cu scroll sau să dea pagina.

    Cât despre superspecialişti… Fac şcoala de şoferi cu un instructor care ştie să îţi spună că atunci când parchezi cu spatele după ce ai adus maşina perpendicular pe direcţia trotuarului, trebuie să învârţi volanul în direcţia opusă de exact două ori (până e leul de pe volan cu coada în sus, că e Peugeot) şi apoi să mai dai cu spatele. Nu pentru că roţile trebuie rotite îndeajuns cât să ai direcţia convenabilă ci pentru că el e superspecialist în ale condusului, nu eu. Eu ştiu numa geometrie în spaţiu.

    Mai există şi modelul de patron care e superspecialist în învârtitul banilor din vânzarea de telefoane şi ceasuri, dar trebuie să se susţină şi legal cumva, deci îşi face un magazin IT că aşa e trendul, şi caută specialist hardware şi specialist vânzător care să se descurce ei împreună pentru că el n-are habar.

    Care din modelele de mai sus este întânit cel mai des la noi?

  15. sejur
    Publicat mai 22, 2008 la 12:20 am | Link permanent

    vreau sa angajez si eu un sclav-grafician din asta .

  16. Publicat iunie 5, 2008 la 1:01 pm | Link permanent

    Amin.Credeam ca sunt singurul care vorbeste in pustie. :) E vb de mentalitatea romaneasca.La noi nu exista specialisti, exista doar “specialisti” in de toate, drept urmare, cerintele.Ca sa se schimbe ceva, ar trebui schimbat sistemul de invatamant, implicit mentalitate.NOT GOING TO HAPPEN. :|

  17. Publicat iulie 21, 2008 la 9:54 am | Link permanent

    Cred ca toti faceti o confuzie aici… Trebuie separate joburile: designer sau grafician (care nu se ocupa de web ) si web designer care trebuie sa stie (bine ) si CSS si HTML. Parerea mea ;-)

  18. Publicat iunie 26, 2009 la 9:03 pm | Link permanent

    Problema este una generala, in toata lumea. Asta se intampla pentru ca “Managerii” nu stiu decat termeni dar nu si semnificatia lor. Ideea ta nu e rea, dar cred ca este foarte dificil sa educi atata lume. Si oare merita?
    Mai ales la noi in Romania unde toata lumea este Manager… si se schimba constant :o )

Publicati un comentariu

Emailul d-voastra nu va fi niciodata publicat sau redistribuit. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>